Semmit nem árt az akkugyár a tudásalapú gazdaságnak

2023. május 23. 09:31

Ez a dilemma áldilemma: kitűnően megférnek egymás mellett az alacsonyabb képzettséget igénylő munkahelyek és az innováció.

2023. május 23. 09:31
null
Kohán Mátyás
Mandiner

Amióta a CATL Debrecenbe települése – kis malíciával: az első igazán nagy kínai befektetés – politikai kérdéssé tette a nyugatos koreai barátaink terjeszkedése alatt még teljesen magától értetődően jó akkumulátorgyárakat, két nagy problémát is talált velük az akkumulátor-szkeptikus tábor. Az egyik a környezetvédelmi probléma, ezt meghagynám a szakértőknek. De a másik ellenérv, az akkumulátorgyárak és a tudásalapú gazdaság állítólagos összeegyeztethetetlensége kifejezetten frusztrálóan igénytelen érv.

Az ezt képviselők szerint akkumulátorgyárból azért nem kell több mihozzánk, mert hozzáadott értéke alacsony, a bennük létrejött akkumulátorokhoz az összeszerelésükön túl nem sok értéket tesznek hozzá a gyárakban dolgozó magyarok, s ehelyett magasabb hozzáadott értékű iparágak betelepítésére kellene törekedni, no pláne minden akkuipari támogatást az oktatásba csatornázva átállni a „tudásalapú gazdaságra”,

melyben a magyarokat majd nem az olcsó munkabérük, hanem az eszük adja el.

Eddig az érv, s az olcsó replikán – aki tud magas hozzáadott értékű beruházást, menten szóljon Szijjártó Péternek, postafordultával jó áron hazahozza – túl is rengeteg probléma van vele.

Például az, hogy nemes egyszerűséggel hazugság.

Az akkumulátorgyár és a tudásalapú gazdaság ugyanis kitűnően megférnek egymás mellett; az akkumulátor-nagyhatalmi és az innovációs nagyhatalmi stratégiák nem kizárják, hanem kiegészítik egymást. Vajon pont az akkumulátorgyárakban méltányos bérért dolgozó, alacsony képzettségű munkaerő hiányozna az ország kutatóközpontjaiból? Vajon pont ők építenék meg a magyar Boeinget, fejlesztenék ki a magyar John Deere-t

és programoznák le a magyar Snapchatet, ha nem venné el az idejüket az akkumulátor-összeszerelés?

Igazán nem rakétafizika ez. Amíg az egyik magyar dolgozó akkumulátort szerelve keresi meg a napi betevőt, a másik nyugodtan dolgozhat magyar gyógyszertechnológián. Az akkumulátorgyárak építése egy percre sem zárja ki a tudásalapú gazdaságot. És ez jól is van így. És legyen a munkásnak is becsülete, nem építhetünk gazdaságot arra, hogy a ma rendelkezésre álló felnőtt munkaerőből Neumann Jánosok széles tömegeit képezzük ki. Ha pedig a mindenkori magyar kormány netán rossz oktatáspolitikát csinál, az egy akkumulátorgyáraktól független probléma, nem velük kapcsolatos.

Aki pedig a jelenlegi jó foglalkoztatási és munkanélküliségi adatokra tekintve azt gondolja, hogy nincs az országban szükség több munkahelyre, mert elfogyott az alacsonyan képzett munkaerő, tekintsen ki egy pillanatra az európai autóipari tendenciákra. A belső égésű motorcsaládokat az európai autógyárak a 2035-ös, hihetetlenül elhamarkodott elektromos átállás miatt már most gőzerővel vezetik ki, márpedig a szentgotthárdi Opel és a győri Audi is elsősorban motorgyár, s a kecskeméti Mercedesnél is belső égésű autókat gyártanak.

A nagy európai autóóriások telephelyei között ezekben az években öldöklő verseny alakul majd ki

a modern robbanómotorosokhoz képest szög egyszerűségű villanyautók jóval kisebb munkaerő-igényű gyártásáért. Nagy fantázia nem kell ahhoz, hogy elképzeljük, mi lesz azon telephelyek dolgozóival potom tíz év múlva, amelyekre nem visznek villanyautó-gyártást.

Az akkumulátorgyárakkal egyrészt segítjük a cégeken belüli versenyben talpon maradni a magyarországi telephelyeinket: megőrizzük a jövőnek a győri Audit és a kecskeméti Mercedest, amelyek már ma is európai jólétet biztosítanak egész régióknak. Nem véletlenül kéri a BMW kifejezetten, hogy épüljenek akkumulátorgyárak új debreceni gyára köré: ha bimbózó befektetésüket nem akarják tíz év múlva kidobott pénzként leírni, a konszern legjobb villanyautógyárává kell farigcsálniuk azt. Ahhoz pedig akkugyár kell: ha Debrecenben x centbe kerül az akkumulátor logisztikája, Steyrben pedig x+2 centbe, akkor Debrecen nyert és Steyr veszített. Ez a kapitalista logika, ebben kell érvényesülni, a játék pedig vérre és munkahelyekre megy.

De ettől függetlenül se gondolja senki, hogy változatlan dolgozószámmal meg tud maradni az elektromos érában akármelyik olyan hazai gyár, amely ma benzines-dízeles járgányokat gyárt. Éveken belül megindulnak majd a leépítések, ahogy futnak a belső égésű modellek kifelé, s akkor igazán nem jön majd rosszul, ha lesz minek felszívnia a robbanómotoros gyártósorokon feleslegessé váló magyar munkaerőt.

Mi autóipari ország vagyunk, az ország legmódosabb részeinek jóléte javarészt ennek köszönhető.

S a jövő autóiparában a motorgyártás helyét szép lassan átveszi az akkumulátorgyártás. Százezres az iparban dolgozó munkaerőnk, s ők nem fogják a kirúgásuk utáni első napon feltalálni a magyar űrsiklót.

Olyan iparpolitika kell az országnak, amely hosszú távon is képes nekik munkát biztosítani – az akkumulátorgyár-nagyhatalmi stratégia pedig épp ilyen. Ettől még ezerrel kell pörgetni a tudásalapú gazdaság minden fogaskerekét, s önteni a pénzt, meg főleg a politikai tőkét és gondolatot az oktatásba. De a politika nem csak absztrakt gondolatokról szól, hanem konkrét emberek konkrét sorsáról. Ezért kell felfogni és elfogadni: az akkugyár és a tudásalapú gazdaság nem riválisok, hanem barátok. Mindkettő mellett érdemes letenni a garast.

 

Nyitókép: illusztráció (FRANK MAY / picture alliance / AFP. Illusztráció)

Összesen 106 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Vakfolt
2023. június 05. 16:04
"Az ezt képviselők szerint akkumulátorgyárból azért nem kell több mihozzánk, mert hozzáadott értéke alacsony, a bennük létrejött akkumulátorokhoz az összeszerelésükön túl nem sok értéket tesznek hozzá a gyárakban dolgozó magyarok, s ehelyett magasabb hozzáadott értékű iparágak betelepítésére kellene törekedni, no pláne minden akkuipari támogatást az oktatásba csatornázva átállni a „tudásalapú gazdaságra”, melyben a magyarokat majd nem az olcsó munkabérük, hanem az eszük adja el." Nem kell cementgyár se, meg sóderbánya, mert hozzáadott értéke alacsony, a bennük létrejött cement és sóderhez a termelésén túl nem sok értéket tesznek hozzá a gyárakban dolgozó magyarok, s ehelyett magasabb hozzáadott értékű iparágak betelepítésére kellene törekedni. Csak éppen ha nincsen cement meg sóder, akkor vagy annyiért veszed külföldről, amennyit kérnek érte, vagy nincsen építkezés. Ennyit a faszomhoz hozzáadott értékről. Vannak dolgok, ahol ez a nyekegés nem számít, nem értelmezhető.
zolizolizoltan
2023. május 24. 07:25
A gépjármű gyártásában az egész komplett iparág az összeszerelő üzemek közvetlen közelébe koncentrálódik. Többszörös beszállítói gyűrűk alakulnak ki az összeszerelő üzemek körül. Az autóiparban tehát a teljes termelési lánc újra egyesül, ami szétszakadt a XX. század első felében az olcsó munkaerő külföldön történő alkalmazása miatt. Ma már több profitot hoz a beszállítói biztonság és a termelési biztonság az olcsó munkaerőhöz képest az autóiparban. Ám aki lemond az összeszerelő üzemről, ahol valóban olcsó munkaerő dolgozik, lemond a beszállítói körökről, végül is lemond magáról az autógyártásról is. A magyar gazdaságpolitika az autógyártás felé fordult, nincs visszaút. Kérdés le kell-e mondania hazánknak az autóipar teljes termelési láncának innovációjáról? Nem kell lemondani róla, sőt az autóiparral (is) leszünk innovatív ország! Az innováció magyar kialakulása az autóipar beszállítói körében többlépcsős folyamat. Először idehozza a multi a teljes termelési láncát a beszállítóival együtt. Multi a beszállító is, multi dolgozik be multinak. Ebben az első fázisban kevésbé tudunk labdába rúgni az innováció terén. Második lépcsőben a multi ide hozza a kutatás-fejlesztését, amiben mi alkalmasak vagyunk rá. Példa erre az Audi, amelynek összeszerelő üzeme jónéhány éve már nálunk van. Most az Audi Győrbe hozta a komplett mesterséges intelligencia kutatás-fejlesztését és az oktatását is! Ez a második lépcső. Nem nagy kockázatot vállalt a cég, mert Németország lemaradt a világ élvonalához képest a mesterséges intelligencia alkalmazásában. Ez Merkel és a CDU sara a hosszú kormányzás alatt. Belefér Magyarországra hozni egy "zöldmezős" kutatás-fejlesztést a mesterséges intelligencia alkalmazására. A harmadik lépcső nyilván az lesz, hogy az oktatásban kiművelt szakemberek segítségével magyar bedolgozói cégeket hoznak létre a mesterséges intelligencia alkalmazására. Ez a jövő zenéje, a magyar kormányok bölcsességén, a szakembereink tudásán és a magyar cégeink innovatív készségén múlik a jövőnk, és ez a három dolog elegendő lesz rá, mert innovációra lenne pénz garmadával, erre vár a kockázati tőke.
Lajoss
2023. május 23. 17:32
Debrecen imádja a két akkugyárat..Bruhaha
Coupdetat
2023. május 23. 15:35
A tudásmentes társadalom legjobb bizonyítéka ez a kohány gyerek. Ha még 5 működő agyat tudnának beleépíteni, akkor se tudna menet közben önállóan pislogni. --------------------------------------------------------------------------- "Úgy tűnik, csak Magyarországot érintik a háborús idők. Sehol az egész rohadt Európai Unióban sehol nincsen még csak közelítőleg sem ilyen baromira magas infláció, mint a keresztül-kasul megvédett Magyarországon. A második legmagasabb inflációra is rá tudott verni a magyar gazdaság 10 százalékpontot, ami lássuk be, nem mindennapi teljesítmény! Na, ezt akarják ezek a cinegék drasztikusan letörni. De letörés előtt még nem ártana arról mesélgetni, hogy a picsába lett ilyen magas? Nekem ne hazudozzanak háborúról és háborús inflációról, sem Brüsszelről, sem szankciókról. Ezek a körülmények az összes többi országban is jelen vannak, mégsem dőlt romba az ország, nem kerül kétszer annyiba a kenyér máshol, csak nálunk" (Kolozsvári Szalonna)
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!