Otthagyják a német gyártók az elektromos autóversenyt, mi lesz a Formula E-piaccal?

2022. február 01. 20:16

Az Audi és a BMW nélkül folytatódik tovább a Formula E története, és az év végén a Mercedes is hátat fordít az elektromos autóversenynek. Az izgalmas küzdelem ettől viszont még megmarad.

2022. február 01. 20:16
null

Varga Ákos – a Racingline.hu szerzőjének írása a Mandiner Sporton

Megtorpant az e-mobilitás térnyerése az autósportokban; a Formula E mezőnye úgy vágott neki a 2021–2022-es idénynek, hogy az Audi és a BMW kiszállása miatt jelentősen átalakult a bajnokságban résztvevő gyártók köre. A két német vállalat még 2020-ban, három nap eltéréssel jelentette be, hogy nem indít gyári istállókat a mezőnyben és a tavalyi világbajnokot adó Mercedes is idén futja az utolsó versenyeit ebben a bajnokságban.

Pánikhangulat persze ettől még egyáltalán nincs a Formula E-ben, hiszen az átalakuló bajnokságban még mindig olyan márkák csapatait találjuk, mint a Jaguar, a Porsche vagy éppen a Nissan.

Emellett pedig a versenyzők körében is egyre inkább reális karrieralternatívaként merül fel a bajnokság: legyen szó akár F1-ből kiszoruló rutinosabb nevekről, akár olyanokról, akik el sem jutottak oda ilyen-olyan okokból, de meg szeretnék mutatni, hogy ők bizony megérdemlik a lehetőséget.

Idén már a Formula E mezőnyét erősíti a tavaly még az Alfa Romeo F1-es csapatánál versenyző Antonio Giovinazzi, aki Stoffel Vandoorne-hoz hasonlóan itt talált magának ülést, miután a száguldó cirkuszban elfogyott körülötte a levegő. Mellettük ráadásul olyan ígéretes fiatalokat találunk a riválisok között, mint Giovinazzi csapattársa, az F2-ben többszörös futamgyőztes Sérgio Sette Camara, az F2-es bajnoki címe után itt is csúcsra érő, még mindig csak 26 éves Nyck de Vries, vagy éppen a korábbi Red Bull-junior Dan Ticktum.

Ezzel az egyre csak erősödő mezőnnyel kezdődött meg a Formula E idei szezonja Szaúd-Arábiában.

A Mercedes Formula E csapata és két versenyzője, Nyck de Vries (jobbról a második) és Stoffel Vandoorne (jobbról a harmadik) örül. Fotó: Formula E
A Mercedes Formula E csapata és két versenyzője, Nyck de Vries (jobbról a második) és Stoffel Vandoorne (jobbról a harmadik) örül. Fotó: Formula E

Új szabályokkal tartják fenn az izgalmakat

A mezőny átalakulására reagálva a mindig is innovatív megoldásokkal jelentkező Formula E jelentősen megreformálta az időmérőt: az első szakasz két csoportjából továbbjutó négy-négy versenyző kieséses (!) rendszerben döntötte el az első nyolc rajthely sorsát. A Mercedes pedig tulajdonképpen ott folytatta, ahol az előző szezont abbahagyta.

A szaúd-arábiai szezonnyitón a címvédő csapat már eleve az időmérőt is behúzta, végül ezt azonban még nem a bajnoki címvédő Nyck de Vries, hanem a csapattárs Stoffel Vandoorne révén.

De Vries aztán a rajtnál már feljebb tudott zárkózni, egyenesen Vandoorne mögé. Amikor úgy nézett ki, hogy a belga megnyerheti a villanyfénynél rendezett futamot, egy egészen banális és groteszk ok miatt bukta az első helyet: Vandoorne elrontotta a támadómód felvételét, így tudta őt megelőzni a csapattárs.

Több szempontból a második szaúdi futam is a Mercedesről szólt. A pole pozíciót és az ezzel járó négy pontot megint a csapat egyik versenyzője, ezúttal Nyck de Vries szerezte meg, és bár a futamot nem a németek nyerték meg, ahhoz is volt közük. Ezt az egyébként az elsőhöz képest jóval szorosabban alakuló futamot Edoardo Mortara nyerte a Venturi autójában, a csapatot pedig a Mercedes látja el erőforrásokkal. Mortara csapattársa, a rutinos Lucas di Grassi harmadikként ért célba, így a csapatfőnöki tisztségéből ügyvezető igazgatóvá előléptetett Susie Wolff dupla dobogóval kezdhette meg munkáját az új szerepében.

A megtorpanás ellenére ígéretes a jövő

A szokásos izgalmakat tehát hozta a Formula E szezonnyitó duplafordulója, akár a megreformált időmérővel, akár a futamon történtekkel.

És bár gyártókban az idei év kicsit szegényesebb, azért bőven van oka a bajnokságnak az optimizmusra. Jövőre érkezik az új, technikailag minden eddiginél messze fejlettebb, Gen3 elnevezésű autó, amelytől a jövőben is izgalmas versenyeket várnak. Ez az új korszak fel is keltette a Maserati érdeklődését, amely már jelezte nevezési szándékát gyári istállóként a 2022–2023-as évadra. Korábban a McLaren is úgy fogalmazott, hogy van egy megállapodásuk a Gen3-korszakban történő beszállásra, ennek a konkrétumairól ígéreteik szerint majd a következő napokban, hetekben nyújtanak tájékoztatást.

A Formula E tehát él és virul, a gyártók kiszállása ellenére és amellett is, hogy a nagy elektromos forradalom idején sem feltétlenül egyértelmű még az, hogy mi a helyes irány a technológiai fejlesztések terén. Ezt mutatja az is, hogy az Audi a Dakaron próbálkozik innovatív hajtáslánccal, a Mercedes a Formula–1-ben halmoz sikert sikerre, és lehet, hogy a Formula E-ben is visznek mindent. Az első lépéseket megtették a címvédés felé. Az elektromos karaván következő állomása Mexikóváros lesz február 12-én.

 

Nyitókép: Formula E

Összesen 3 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Armageddon
2022. február 06. 20:57
Német belügy, leszarjuk!
monuskaroly
2022. február 05. 16:53
Az elektromos autó leginkább a városi közlekedésre való. Ne akarjunk vele 6-800 kilométereket megtenni, (lehet de nem érdemes). Versenyezni meg aztán, végképpen ne. Egyszer valamelyik sportadón belefutottam egy ilyenbe, 10 perc is sok volt, mintha a fogorvosnál lettem volna.
Gullwing
2022. február 05. 16:15
Komoly ember villanybohóckodást nem néz. Fejhangon üvöltő motor, benzinszag ez kell a versenyhez.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!