Szlovákia nemzetközi választottbírósági eljárás előtt áll – százmilliók forognak kockán

2021. december 25. 15:45

A történet még 2006-ban kezdődött, amikor megjelent egy külföldi befektető, aki koncessziót nyert földgáz és kőolaj kutatására Kelet Szlovákia északi részén. 2015 és 2017 között már kutatófúrásokat végzett volna, de a közvélemény ellenállása miatt hátrálni kényszerült. Pedig joguk volt 1,5 kilométer mély próbafuratokra.

2021. december 25. 15:45
null

Mivel a kutatási koncesszió 2014-ben lejárt, azt a szlovák környezetvédelmi minisztérium 2016-ban meghosszabbította további 6 évre. Ez az az idén járt le. A közvélemény minden módon tiltakozott, megakadályozták a társaság gépeinek használatát, néhol még a rendőrségnek is be kellett avatkoznia. 2018 májusában a társaság már csak egy helyszínen szerett volna kutakodni, majd minden elcsitult. 

2021 októberében azonban a Discovery Global, a szlovák leányvállalat, az Alpine and Gas egyetlen tulajdonosa beadványt nyújtott be a Világbank választott bíróságánál, az 1991-ben elfogadott, az USA és Szlovákia befektetés-védelmi egyezményre hivatkozva.

Ahogy kitűnik, a Discovery Global megoldásképp pénzügyi kompenzációt szeretne kicsikarni Szlovákiától, már nem gondolkodik a beruházásának a folytatásában.

Mivel a vállalat egyelőre nem nyilatkozott a kívánt összegről, ez ügyben csak találgatások folynak. Nagyságrendileg százmillió eurós tételről lehet szó, kiindulva az eddigi hasonló ügyletekből.

A vállalat amúgy Lengyelországban is bepróbálkozott, ahol a kutatási aktivitásokban nem tudott megegyezni a lengyel állami vállalattal, a PGNiG-vel. Gondolkodtak amúgy, hogy aktivitásaikat kiterjesztik Magyarországra és Romániára is, de valószínű ezekre már nem kerül sor.

Ukrán eset

Sokkal érdekesebb az az eset Ukrajnából, ahol a Discovery Global partnere, a JKX Oil and Gas, már egy sikeres bírósági döntés után van. Az ukrán vállalatot Ukrajna második leggazdagabb oligarchája, Igor Lokomiszkij ellenőrzi.

Az ukrán kormány 2014-ben, még Porosenko idején a földgáz kitermelése utáni adót az addigi 28 százalékról 55 százalékra emelte. Természetesen szükséghelyzetre, a háborúra hivatkozva, ideiglenes jelleggel 2015 elejéig.

A vállalkozás figyelmeztette a kormányt, hogy sérülnek az érdekei, és az 1994-ben datált Energy Charter Treaty szerződésre hivatkozott, amely Ukrajna és Nagy Britannia, illetve Ukrajna és Hollandia között köttetett.

A hirtelen adóemelés előtt pár héttel, a JKX még egy komoly beruházást is bejelentett, hogy bővítené a földgázkitermelést. A szakértők akkor úgy vélték, hogy ezt a vállalat számára csaka akkor reális, ha az adóemelés valóban csak 2015 elejéig lesz hatályban. Persze semmi sem marad hosszabb ideig érvényben, mint egy ideiglenes kormányintézkedés. 2014 decemberében Kijev az intézkedésből kihúzta az ideiglenes szócskát. A JKX rögvest választott-bírósági eljárást indított a Stokholmi Kereskedelmi Kamaránál, hogy Ukrajna ne kérhessen több adót 28 százaléknál, illetve 270 millió dollár kompenzációt követelt.

A választott-bíróság a vállalatnak adott igazat, de kijev a döntést ignorálta.

A JKX tehát az ukrajnai bíróságokhoz fordult, hogy bírálja el az ítélet végrehajthatóságát. Az ügy végül a Legfelsőbb Bíróság elé került, amely 2018 szeptemberében úgy döntött, hogy

az ítélet Ukrajna terükletén nem végrehajtható,

mivel az indoklás szerint ez ellentétes lenne a közrenddel, továbbá nehezményezte azt is, hogy a vállalat sem igyekezett kompromisszumos megoldás elérésére az ítélet meghozatala után.  

Ez viszont nem zárja ki, hogy Ukrajna külföldi vagyonán keresztül hajtsa be a JKX a követelését.

Ilyen helyzet Ukrajnában még nem állt elő, így akár könnyen precedenssé is válhat. Azért ez figyelmeztetés az ukrán kormánynak is, hogy nem lehet megrendelésre adótörvényeket változtatgatni.  

Mindenesetre rossz példa Szlovákia előtt a JKX, a Discovery Global partnerének sikere, amely épp most készül perelni Szlovákiát. Igaz Szlovákia nem emelt adót, viszont kutatási koncessziót adott ki, amit végül a vállalat nem tudott érvényesíteni.

Összesen 15 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Highlander07
2022. február 04. 18:28
Eleve nem kellett volna megengedni, hogy külföldiek is pályázzanak. Vagy ha igen, csakis úgy, hogy szlovák céggel működnek együtt.
bölcsbagoly
2022. február 04. 18:28
A 22-es csapdája: - nem tagadhatod meg a koncesszió megadását; - ha károkat szenvedsz, akkor azért kapsz a fejedre a népedtől, ha meg a koncesszió birtokosának nem jön be a szándéka, az hajtja be rajtad a virtuális kárt.
eresgé
2022. január 29. 12:49
az Ukrán eset még csak-csak, de azért Szlovákiával mit akarnak? Szereztek egy koncessziót, gondolom előtte felmérték a lehetőségeiket meg a kockázataikat, ahogy minden cég teszi egy új befektetésnél. Ezek szerint rosszul - nem számoltak a helyiekkel (függetlenül attól tényleg saját jól felfogott érdekükből lázadoztak és nem valamelyik üzleti konkurrens, vagy ellenérdekelt fél pénzelte őket). Nem tudom mi a francot akar még a cég - ott tartunk mint a bankok, hogy lassan semmiféle kockázatot nem hajlandóak vállalni?
Gyzoltan
2021. december 26. 19:36
Ez csavart egy helyzet! Az elfogadhatatlan, hogy monopóliumok túlnőjenek az államokon, ezt az állami érdek nem engedheti... Ugyanakkor az igazi hatékonyságot, a célszerű eszközfelhasználást a központosítás, a monopólium jelentheti... Viszont, ha már monopólium, nos jön a diktátum, a visszaélés... Feloldás..? -bizonyára létezik egészséges, vagy egészségesebb felállás, megoldás...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!